خانه / جشنواره / معدن نمک چهرآباد زنجان

معدن نمک چهرآباد زنجان

پاکسازی بقایای انسانی به دست آمده از معدن نمک چهرآباد زنجان

مدیر گروه پژوهشی حفاظت و مرمت اشیاء پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخیفرهنگی با اشاره به اقدامات این پژوهشکده از ابتدایکشف نخستین مرد نمکی تصریح کرد: در پروژه پاکسازی بقایای انسانی به دست آمده از معدن نمک چهرآباد پاکسازی بقایای انسانی، بر روی مردان نمکی موجود در موزه ملی ایران و موزه باستان شناسی زنجان انجام شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، شهرزاد امین شیرازی نژاد مجری پروژه  امروز «یکشنبه » با اعلام این خبر بههمکاری های این پژوهشکده در حوزه مطالعات علمی و پژوهشی با اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از ابتدایکشف اولین مرد نمکی اشاره کردو گفت: در این راستامطالعات اولیه بر روی بقایای مرد نمکی شماره ۱ و همچنین آثار و اشیاء به دست آمده بااستفاده از روش های مختلف و همکاری متخصصان سایر علوم انجام گرفت.

او با بیان اینکه حاصل این اقدامات به برگزاری همایش بین المللی با موضوع مومیایی های طبیعی منجر و در قالب مقالات علمی مختلف درکنفرانس ها و مجلات علمی نیز منعکس و منتشر شد تصریح کرد: در سالهای بعد با حضور متخصصان بین المللی، پژوهشگران پژوهشکدهحفاظت و مرمت آثار تاریخیفرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز به عنوان همکاران و مجریان پژوهشی در پروژه های متفاوتمشارکت داشتند.

امین شیرازی نژاد در ادامه افزود: مطالعات مربوط به مجموعه ارزشمند اشیاء آلی به دست آمده به خصوص پارچه ها ، لباس ها و نیز آثار چرمین،توسط متخصصان ایرانی پژوهشکده حفاظت و مرمت و محققان سرشناس بین المللی به صورت یک همکاری هم ارز و پایاپای در حال انجام است.

او با اشاره به این نکته که در حوزه حفاظت و مرمت از سال ۱۳۹۶ پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخیفرهنگی، مسئولیت بیشتری برعهده گرفته است گفت: توان و تخصص متخصصان این پژوهشکده از سوی شرکای بین المللی مورد توجه زیادی قرار گرفت به صورتی کهعلاوه بر مشارکت در سیاستگذاری برای نگهداری و اجرای اقدامات حفاظتی مستمر، این پژوهشکده مسئولیت آماده سازی اشیاء منتخب برایارایه در نمایشگاه بین المللی مرگ در نمک را عهده دار شد در سال جاری در دو کشور آلمان و ایران برگزار خواهد می شود.

مدیر گروه پژوهشی حفاظت و مرمت اشیاء پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخیفرهنگی تصریح کرد :در نهایت با اتکاء به قابلیت و توانمتخصصان داخلی، پروژه پاکسازی بقایای انسانی به دست آمده از معدن نمک چهرآباد با حمایت مالی طرف آلمانی ( موزه معدنکاری بوخوم) بهاین پژوهشکده سپرده شد که دراین پروژه پاکسازی بقایای انسانی، بر روی مردان نمکی موجود در موزه ملی ایران و موزه باستان شناسیزنجان انجام می شود.

مجری پروژه پاکسازی بقایای انسانی به دست آمده از معدن نمک چهرآباد زنجان اظهار داشت :در این پروژه علاوه بر انجام اقدامات ادواری لازم وارتقاء جلوه بصری به عنوان هدف اصلی، اندازه گیری هایی به منظور تعیین یک حد اولیه برای پایش ها و سنجش های بعدی نیز انجام میشود.

او گفت:در این راستا همچنین با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، صحت چینش قطعات و استخوان های مرد نمکی ۲ و ۵ نیز بررسی ومطالعه شد.

امین شیرازی نژاد افزود: پروژه حفاظت و مرمت از این مجموعه نفیس و بی نظیر، بستری است برای نشان دادن توانایی ها و قابلیت هایمتخصصان داخلی کشور و فرصتی خواهد بود تا محققان ایرانی همدوش همتایان بین المللی خود در شناخت بهتر و ارایه ارزش های این مجموعهبی نظیر مشارکت داشته باشند.

او خاطرنشان کرد: به علاوه در اجرای این پروژه برنامه ریزی ها به گونه ای انجام شده تا تربیت نیروی انسانی و انتقال تجربه به نسل جوانمتخصصان و محققان نیز صورت گیرد.

 

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

سلبریتی های کور و کر و لال و بی خاصیت

آنهاییکه برای یک زن فاحشه نوحه سرایی می کردند، حالا معلوم است که چرا در مورد غزه ساکت هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *